Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Periode: 2019 tot eind 2021
Onder dit calamiteitencontract stabiliseerden we zeer slechte kademuren die dringend verstevigd moesten worden. Omdat vervanging op korte termijn niet mogelijk was, hebben we een tijdelijke oplossing toegepast om de levensduur van de kademuur te verlengen.
Tijdens het noodmaatregelen contract kregen we te maken met kademuren die dringend gestabiliseerd moesten worden. Volledige vervanging was op dat moment nog niet mogelijk, dus boden wij een tijdelijke oplossing die voldoende versterking gaf om de levensduur van de kademuur te verlengen.
Projectaanpak:
- Plaatsing van de damwand: de eerste stap was het aanbrengen van een damwand langs de bestaande kademuur. Dit zorgt voor directe ondersteuning en voorkomt verder verval.
- Aanvulling met zand: Vervolgens hebben we zand gestort tussen de kademuur en de nieuwe damwand. Dit verhoogt de stabiliteit en biedt een stevige buffer.
- Aanbrengen van een stempelconstructie: een stempelconstructie is tussen de kademuur en de damwand aangebracht om extra kracht toe te voegen en de druk gelijkmatig te verdelen.
- Overkluizing van de damwand: Tot slot hebben we de zinkers die zich vaak onder de grond bevinden, zorgvuldig overkluisd om ervoor te zorgen dat ze beschermd zijn tijdens het proces.
Deze aanpak heeft ervoor gezorgd dat de kademuren zorgvuldig zijn gestabiliseerd, waardoor de veiligheid is gewaarborgd totdat er vernieuwing plaats kan vinden. Dit hebben we gedaan door de hele stad. Er zijn maar weinig plekken op de grachtengordel waar wij door de jaren heen niet zijn geweest!
Hieronder een greep uit de projecten die wij voor dit contract hebben uitgevoerd:
Kloveniersburgwal
Op de Kloveniersburgwal hebben we in drie rakken tegelijk damwanden geplaatst, met een totale lengte van 390 strekkende meters. In het eerste rak hebben we 100 meter met de Quattro Piler geplaatst. Het tweede en het derde rak hebben we beiden met een Silent Piler en een kraan gedaan. Tot slot hebben we ook 390 meter leuning aangebracht langs de nieuwe constructie.
Als hoofdaannemer hebben wij in dit project nauw samengewerkt met diverse onderaannemers, waaronder De Koning en Van ’t Hek.
Grimburgwal
Na de instorting van de kademuur (gelegen aan de kant van de UvA) in 2021 waren we binnen 10 minuten ter plaatse om samen met de gemeente de locatie veilig te stellen. De eerste vier dagen hebben we met een duikploeg onderzoek gedaan naar de gevolgen van de instorting. Na het onderzoek zijn we begonnen met het opruimen van de ingestorte muur. Hierbij hebben we de nostalgische lantaarnpalen kunnen behouden.
Voor de versteviging van de muur hebben we een damwand voor de bestaande muur geplaatst. Vervolgens hebben we de weg opnieuw bestraat, nieuwe leuningen aangebracht en wrijfgordingen geïnstalleerd om de rondvaart te faciliteren.
Het uitdagende aan dit project was de doorgang onder het laagste bruggetje van Amsterdam. Om met onze graafkraan en heimachine de locatie te bereiken, hebben we de banden van de kraan verwijderd en deze in een verdiepte bak geplaatst, zodat we onder de brug door konden.
Waalseilandsgracht deel 1 & deel 2
Aan de kade van de Waalseilandsgracht (ter hoogte van Binnenkant 24-51), hebben we van 2021 tot en met 2022 een noodconstructie geplaatst. Het ging om een totaal 160.3 strekkende meters ten behoeve van het stabiliseren van de instabiele kade. Grout doet leven – Aan de Amsterdamse grachten
Een aantal meter verderop, ter hoogte van Binnenkant nummer 15, hebben we in 2024 onze eigen innovatieve methode toegepast over een lengte van 50 meter. Met deze methode verlengen we de levensduur van de kade, zonder de gehele constructie aan te passen en zonder te veel overlast voor de buurt te veroorzaken.
Verder hebben we bij dit project het boren van de gaten, het aanbrengen van de grout-injectiepalen en de sloopwerkzaamheden volledig elektrisch uitgevoerd. Ook konden door onze methode de woonboten aan de kade kunnen blijven liggen, terwijl we alle werkzaamheden vanaf het maaiveld hebben uitgevoerd met klein materieel (wat het ook boom-besparend maakt).
We hebben grout in handen – Aan de Amsterdamse grachten
Leliegracht
Speciaal klein ponton en aan beide kanten tegelijk werken.
Groenburgwal
De brug over de Groenburgwal was in slechte staat, en hierom hebben we naast de brug een noodvoorziening geplaatst. De geplaatste constructie is een stalen stempelconstructie die beide kademuren tegen elkaar afstempelen, en hangt vlak boven het water.