CITY BARGING
Duurzaam vervoer van vracht door de gracht.
Sinds 2021 is H. van Steenwijk samen met de Rutte Groep en TBI Infra eigenaar van het Amsterdamse City Barging. Samen met de twee andere bedrijven gaan we de uitdaging aan om onze werken in de binnenstad van Amsterdam duurzaam varend te voorzien van het benodigde materiaal en materieel.
Binnen de centrumring van Amsterdam (de Zone zwaar verkeer) hebben voertuigen boven de 7,5 ton een ontheffing nodig om de stad in te rijden. Hierdoor moet er steeds veel kleine vracht de stad in en uit om een werk te voorzien van materiaal en materieel, wat zorgt voor steeds meer verkeersbewegingen. City Barging voert dit verkeer aan vanaf het water, door met een elektrische duwboot en een verdiepte bak tot wel 70 ton de stad in te varen. Daarnaast zijn alle duwboten en verdiepte bakken precies kort genoeg om overal de stad in te varen.
Op al onze werken in de binnenstad van Amsterdam wordt het materiaal en materieel middels elektrisch voortgestuwde schepen aangeleverd via het water. Op ons kademuurvernieuwingsproject aan de Houtmankade wordt ook op innovatieve wijze het beton per boot aangevoerd.
Steenwijkmethode
Als oudste aannemer van Amsterdam voelt H. van Steenwijk zich als geen ander betrokken bij de stad. Traditiegetrouw bestaat een groot deel van onze werkzaamheden uit het renoveren en vervangen van de monumentale kademuren. Door de jaren heen hebben wij kilometers kademuur aangelegd en gerenoveerd wat ertoe geleid heeft dat we ons ontwikkeld hebben tot een van de experts op dit gebied.
Een aantal jaar geleden is H. van Steenwijk begonnen met het ontwerpen van een alternatieve manier om kademuren te vernieuwen: ‘De Steenwijkwand’ genoemd. Met de Steenwijkwand versnellen wij de doorloopsnelheid van renovaties aan kademuren en daarnaast het is toepasbaar op bijna alle kademuren
Wat is de Steenwijkwand
De Steenwijkwand bestaat uit een grondkering, palen door de bestaande kademuur en een betonnen L-wand van de grondkering tot en met de palen in de kademuur, met metselwerken voorzetwand en dekstenen afwerking.

Uitleg van de bouw van de Steenwijkwand
Bij aanvang van het werk wordt de grond kerende wand opgebouwd uit groutwand en stalen buispalen tot in de vaste zandlaag. Deze wand wordt gebruikt als bouwkuipwand gedurende de bouw en als fundering en grondscherm in het ontwerp voor de vernieuwde kademuur. Ter voorbereiding van de L-wand worden de dekstenen en het metselwerk verwijderd, en de grond tussen de bestaande kademuur en de grond kerende wand ontgraven tot op de houten fundering. Er worden stalen schroefinjectie-palen trillingvrij tot in de vaste zandlaag geboord. Op deze palen wordt een betonnen L-wand gemaakt, welke wordt gekoppeld aan de stalen buispalen in de grondkering. De betonnen L-wand zorgt voor de nieuwe sterke en stabiele constructie. De voorkant van deze betonnen wand wordt afgewerkt met bakstenen. De vrije ruimte die ontstaat tussen de grond kerende wand en de L-wand kan vrij worden ingezet, en hier kunnen bijvoorbeeld ondergrondse afvalcontainers of bomen worden geplaatst.
Met onze methode is de constructie meteen definitief, met het uiterlijk gelijk aan de bestaande kademuur en ook nog eens zonder nooddamwand voor de kade. Dit is erg positief voor het aanzicht van de grachten: in plaats van de stalen constructies in het water.

Hieronder de voordelen van onze innovatie op een rijtje:
- Dubbel duurzaam. Diverse berekeningen laten zien dat het ontwerp een stuk lagere footprint heeft ten opzichte van traditionele ontwerpen van kademuurvernieuwing. Dit betreft niet enkel een reductie in de uitstoot resulterende uit de manier van werken, maar eveneens uit de toegepaste materialen (Scope 3 emissie).
- Het ontwerp is een stuk goedkoper dan een traditioneel concept.
- Minder overlast. De Steenwijkwand zorgt voor een stuk minder overlast voor de directe omgeving en de gebruikers van de grachten, dan de traditionele methoden. Allereerst is de doorloopsnelheid een stuk groter waardoor er minder lang overlast wordt ervaren. Daarnaast resulteert het ontwerp in minimale overlast voor de omgeving, doordat er minder geluid en trillingen worden ervaren en er minder openbare ruimte wordt ingenomen, waardoor het stadsgezicht behouden blijft.
- Gecombineerd gebruik grondkering. De grondkering dient gedurende de bouw als wand van de bouwkuip en in het ontwerp als grondkering en fundering.
- Directe oplossing. Een calamiteit kan direct worden opgelost middels de Steenwijkwand. Er hoeft er geen nooddamwand geplaatst te worden om de constructie te ontzien van belastingen. Naast het feit dat de omgeving daarmee geen last meer heeft van de aanblik op de stalen damwand van noodmaatregelen, maakt de oplossing ook direct onderdeel uit van de definitieve situatie. Hierdoor hoeft er niet tot tweemaal werk uitgevoerd te worden met alle voordelen van dien voor de omgeving en het milieu.
- Flexibel inzetbaar. De Steenwijkwand is flexibel inzetbaar. De methode is ook gedeeltelijk toepasbaar. Bij de renovatie van een kademuur kunnen de palen in een betonnen balk bovenin de bestaande constructie worden geïntegreerd. Hierdoor kan ter plaatse van voorzieningen, zoals zinkers of bomen, met een Steenwijkwand worden gewerkt, waardoor er een zeer beperkt ruimtebeslag is en maximale flexibiliteit wordt behouden.
- De scheepvaart wordt niet gehinderd. Doordat er bij de Steenwijkwand geen nooddamwand nodig is, wordt de scheepvaart niet gehinderd of gestremd.
- Boom besparend. Bij bomen aan de kademuur kunnen we de constructie lokaal aanpassen, waardoor er geen bomen te hoeven worden gekapt.
Inmiddels begint onze innovatie steeds bekender te worden. Hieronder een aantal artikelen met uitgebreide tekst en uitleg over De Steenwijkwand.